Nowa lista lektur – te książki będą czytać wasze dzieci

Od września 2017 roku obowiązywać będzie nowa podstawa programowa, zgodnie z którą nauka w szkole podzielona będzie na trzy etapy: klasy I-III, IV-VI oraz VII-VIII. Do nich też dostosowano nową listę lektur podzieloną na pozycje obowiązkowe oraz uzupełniające, czyli takie z którymi warto byłoby zapoznać nasze dzieci. Jak pamiętacie sama jestem mamą, a więc temat ten jest mi szczególnie bliski.

Przyjrzałam się wykazowi lektur. Hmm… Cieszy mnie to, iż wśród lektur dla klas I-III pojawią się takie tytuły jak „Asiunia” Joanny Papuzińskiej (którą to bardzo sobie cenię), a także „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza czy „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke. Nie wiem jednak, czy „Hobbit, czyli tam i z powrotem” J.R.R. Tolkiena jest odpowiednią lekturą dla dzieci chodzących do klas IV-VI. Tolkien pisze w dość specyficzny sposób, wielu dorosłych nie daje rady przebrnąć przez jego prozę, toteż nie wiem, czy powieść ta trafi do dzieci w tak młodym wieku. Dziwi mnie natomiast to, że „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery, „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett oraz „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera zostały przeniesione do lektur uzupełniających. Dla mnie osobiście były to jedne z ciekawszych książek do czytania w szkole.

Spójrzcie sami na poniższy wykaz lektur i koniecznie dajcie znać, co o nim sądzicie.

Lista lektur dla klas I-III zgodnie z nową podstawa programową:

  1. „Baśnie” (do wyboru) Hansa Christiana Andersena,
  2. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek,
  3. wiersze ze zbioru „Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy,
  4. „Zaczarowana zagroda” Czesława Centkiewicza,
  5. „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia,
  6. „Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Fraczek,
  7. „Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej,
  8. „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke,
  9. „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszka Kołakowskiego,
  10. „Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej,
  11. „Karolcia” Marii Krueger,
  12. „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren,
  13. „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Loftinga,
  14. „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza,
  15. „Asiunia” Joanny Papuzińskiej,
  16. „Kapelusz Pani Wrony” Danuty Parlak,
  17. „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
  18. „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej,
  19. „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej,
  20. „Wiersze dla dzieci” Tuwima,
  21. „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” Barbary Tylickiej,
  22. „Najpiękniejsze wiersze” Danuty Wawiłow,
  23. „Afryka Kazika”
  24. „Dziadek i niedźwiadek” Łukasza Wierzbickiego.

Lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VI:

  1. „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy,
  2. komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy,
  3. „Mikołajek” (wybór opowiadań) Rene Gościnnego i Jean-Jacquesa Sempe,
  4. „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika,
  5. wybrane bajki Ignacego Krasickiego,
  6. „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” Clive’a Staplesa Lewisa,
  7. „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza,
  8. „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara,
  9. „Katarynka” Bolesława Prusa,
  10. „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego,
  11. „Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena,
  12. „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza
  13. „Mazurek Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego
  14. wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce),
  15. Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie),
  16. wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie),
  17. wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym „Kopciuszek” Charlesa Perraulta i „Bajka o rybaku i rybce” Aleksandra Puszkina),
  18. wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

Lista lektur uzupełniających dla klas IV-VI:

  1. „Kapelusz za 100 tysięcy” Adama Bahdaja,
  2. „Tajemniczy ogród” lub inna powieść Frances Hodgson Burnett,
  3. „Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla,
  4. „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumasa,
  5. „Skarb Troi” Olafa Fritsche,
  6. „Księga dżungli” Josepha Rudyarda Kiplinga,
  7. „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka,
  8. „Skrzynia Władcy Piorunów” Marcina Kozioła,
  9. „Cudowna podróż” Selmy Lagerlof,
  10. „Cyberiada” (fragmenty) Stanisława Lema,
  11. wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego,
  12. „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki,
  13. „Winnetou” Karola Maya,
  14. „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery,
  15. wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz,
  16. „Pajączek na rowerze” Ewy Nowak,
  17. „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego,
  18. „Biały Mustang” Sat-Okha, „Janko Muzykant” Sienkiewicza,
  19. wybrana powieść Alfreda Szklarskiego,
  20. „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina,
  21. wybrane pozycje z serii „Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) oraz inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

Lista lektur obowiązkowych dla klas VI-VIII:

  1. „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa,
  2. „Zemsta” Aleksandra Fredry,
  3. wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,
  4. „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego,
  5. „Żona modna” Ignacego Krasickiego,
  6. „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, II część „Dziadów”, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość) Mickiewicza,
  7. „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery,
  8. „Quo vadis” i „Latarnik” Sienkiewicza,
  9. „Balladyna” Słowackiego,
  10. „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego, „
  11. Artysta” Sławomira Mrożka,
  12. „Ziele na kraterze” (fragmenty), „Tędy i owędy” (wybrany reportaż) Melchiora Wańkowicza,
  13. wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lista lektur uzupełniających dla klas VI-VIII:

  1. „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty) Mirona Białoszewskiego,
  2. wybrana powieść kryminalna Agathy Christie,
  3. „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera,
  4. „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya,
  5. „Pozłacana rybka” Barbary Kosmowskiej,
  6. „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty) Jana Pawła II,
  7. „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum,
  8. „Krzyżacy” Sienkiewicza,
  9. „Oskar i pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta,
  10. „Monte Cassino” (fragmenty) Wańkowicza,
  11. „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty) Karoliny Lanckorońskiej lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

8 Replies to “Nowa lista lektur – te książki będą czytać wasze dzieci”

  1. Jestem ostatnij rok w liceum, więc większość lektur za mną. Uważam jednak,że ta nowa lista lektur nie jest zbyt ciekawa i tylko może odstraszać niż zachęcać do czytania. Myślę,że kilka jest nietrafionych dla wielu młodszych dzieci i ich zainteresowań. Niektóre są niedopasowane do wieku i zbyt poważne.

  2. Według mnie styl Hobbita utrzymany jest w dziecięcym tonie i jak najbardziej da dzieci w klasach 4-6 się nadaje. Nawet wydawcy powiedzieli Tolkienowi, gdy brał się za pisanie Władcy Pierścieni, że będzie musiał zrezygnować z takiej formy pisania jeśli chce zdobyć więcej i przede wszystkim starszych czytelników.

  3. Najbardziej mnie zaskoczyły lektury: „Winnetou” , a jako lektura obowiązkowa „Qou vadis” i „Chłopcy z placu broni”. Kiedyś obowiązkowi byli „Krzyżacy” i uważam, że tę powieść w klasach VII-VIII lepiej by było omawiać, bo to przecież historia Polski.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *