Od września 2017 roku obowiązywać będzie nowa podstawa programowa, zgodnie z którą nauka w szkole podzielona będzie na trzy etapy: klasy I-III, IV-VI oraz VII-VIII. Do nich też dostosowano nową listę lektur podzieloną na pozycje obowiązkowe oraz uzupełniające, czyli takie z którymi warto byłoby zapoznać nasze dzieci. Jak pamiętacie sama jestem mamą, a więc temat ten jest mi szczególnie bliski.
Przyjrzałam się wykazowi lektur. Hmm… Cieszy mnie to, iż wśród lektur dla klas I-III pojawią się takie tytuły jak „Asiunia” Joanny Papuzińskiej (którą to bardzo sobie cenię), a także „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza czy „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke. Nie wiem jednak, czy „Hobbit, czyli tam i z powrotem” J.R.R. Tolkiena jest odpowiednią lekturą dla dzieci chodzących do klas IV-VI. Tolkien pisze w dość specyficzny sposób, wielu dorosłych nie daje rady przebrnąć przez jego prozę, toteż nie wiem, czy powieść ta trafi do dzieci w tak młodym wieku. Dziwi mnie natomiast to, że „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery, „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett oraz „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera zostały przeniesione do lektur uzupełniających. Dla mnie osobiście były to jedne z ciekawszych książek do czytania w szkole.
Spójrzcie sami na poniższy wykaz lektur i koniecznie dajcie znać, co o nim sądzicie.
Lista lektur dla klas I-III zgodnie z nową podstawa programową:
- „Baśnie” (do wyboru) Hansa Christiana Andersena,
- „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek,
- wiersze ze zbioru „Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy,
- „Zaczarowana zagroda” Czesława Centkiewicza,
- „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia,
- „Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Fraczek,
- „Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej,
- „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke,
- „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszka Kołakowskiego,
- „Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej,
- „Karolcia” Marii Krueger,
- „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren,
- „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Loftinga,
- „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza,
- „Asiunia” Joanny Papuzińskiej,
- „Kapelusz Pani Wrony” Danuty Parlak,
- „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
- „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej,
- „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej,
- „Wiersze dla dzieci” Tuwima,
- „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” Barbary Tylickiej,
- „Najpiękniejsze wiersze” Danuty Wawiłow,
- „Afryka Kazika”
- „Dziadek i niedźwiadek” Łukasza Wierzbickiego.
Lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VI:
- „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy,
- komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy,
- „Mikołajek” (wybór opowiadań) Rene Gościnnego i Jean-Jacquesa Sempe,
- „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika,
- wybrane bajki Ignacego Krasickiego,
- „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” Clive’a Staplesa Lewisa,
- „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza,
- „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara,
- „Katarynka” Bolesława Prusa,
- „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego,
- „Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena,
- „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza
- „Mazurek Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego
- wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce),
- Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie),
- wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie),
- wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym „Kopciuszek” Charlesa Perraulta i „Bajka o rybaku i rybce” Aleksandra Puszkina),
- wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.
Lista lektur uzupełniających dla klas IV-VI:
- „Kapelusz za 100 tysięcy” Adama Bahdaja,
- „Tajemniczy ogród” lub inna powieść Frances Hodgson Burnett,
- „Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla,
- „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumasa,
- „Skarb Troi” Olafa Fritsche,
- „Księga dżungli” Josepha Rudyarda Kiplinga,
- „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka,
- „Skrzynia Władcy Piorunów” Marcina Kozioła,
- „Cudowna podróż” Selmy Lagerlof,
- „Cyberiada” (fragmenty) Stanisława Lema,
- wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego,
- „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki,
- „Winnetou” Karola Maya,
- „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery,
- wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz,
- „Pajączek na rowerze” Ewy Nowak,
- „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego,
- „Biały Mustang” Sat-Okha, „Janko Muzykant” Sienkiewicza,
- wybrana powieść Alfreda Szklarskiego,
- „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina,
- wybrane pozycje z serii „Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) oraz inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.
Lista lektur obowiązkowych dla klas VI-VIII:
- „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa,
- „Zemsta” Aleksandra Fredry,
- wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,
- „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego,
- „Żona modna” Ignacego Krasickiego,
- „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, II część „Dziadów”, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość) Mickiewicza,
- „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery,
- „Quo vadis” i „Latarnik” Sienkiewicza,
- „Balladyna” Słowackiego,
- „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego, „
- Artysta” Sławomira Mrożka,
- „Ziele na kraterze” (fragmenty), „Tędy i owędy” (wybrany reportaż) Melchiora Wańkowicza,
- wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Lista lektur uzupełniających dla klas VI-VIII:
- „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty) Mirona Białoszewskiego,
- wybrana powieść kryminalna Agathy Christie,
- „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera,
- „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya,
- „Pozłacana rybka” Barbary Kosmowskiej,
- „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty) Jana Pawła II,
- „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum,
- „Krzyżacy” Sienkiewicza,
- „Oskar i pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta,
- „Monte Cassino” (fragmenty) Wańkowicza,
- „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty) Karoliny Lanckorońskiej lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.