Przygoda na Safari – czyli aparaty w dłoń i ruszamy na łowy!

Jesteście gotowi na przygodę? 😀 Mam nadzieję, że tak! Czeka nas bowiem wyprawa na pewien, dotąd przez nikogo nie odkryty, archipelag, aby tam wykazać się sprytem oraz czujnością. A będą nam one potrzebne do tego, aby móc… zapolować na żyjące tam zwierzęta! Ale spokojnie, krew się nie poleje 🙂 Naszym orężem zamiast broni będą bowiem… aparaty fotograficzne! A zatem, na co jeszcze czekacie? Ruszamy! 😀

PUDEŁKO I JEGO ZAWARTOŚĆ

Wewnątrz pudełka znajdziemy:

♥ rozkładaną planszę do gry o wymiarach 64 x 44 cm; wykonaną bardzo solidnie na usztywnionym kartonie


♥ 6 pionków przedstawiających aparaty fotograficzne


♥ 50 kafelków zwierząt,a wśród nich:
36 kafelków zwierząt lądowych


♥ 14 kafelków zwierząt morskich


♥ instrukcję do gry

CEL GRY

Celem graczy jest jak najszybsze wykonanie 6 różnych zdjęć zwierząt – co oczywiście nie będzie wcale takie łatwe, jakby się mogło wydawać 🙂

PRZYGOTOWANIE DO GRY

Nim przystąpimy do właściwej gry, musimy się do niej odpowiednio przygotować. Pierwsze, co robimy, to oczywiście rozkładamy planszę. Następnie każdy z graczy (a może ich być od 2 do 6) wybiera dla siebie pionek – czyli jeden z aparatów, który ustawia w centrum planszy – na środkowej wyspie.

Odwracamy wszystkie kafelki (rewersem do góry) i mieszamy je ze sobą. Następnie kładziemy po 5 z nich wokół każdej wyspy znajdującej się na naszej planszy tak, aby jedna z krawędzi kafelków przylegała do jednego z boków wyspy.

Tak przygotowani do gry możemy rozpocząć zabawę 🙂

Ale uwaga! Powyższy sposób rozkładania kafelków ulega zmianie, gdy w grze bierze udział tylko dwoje bądź troje graczy. Gdy jest ich dwóch, wówczas należy usunąć z gry po 3 kafelki lądowych zwierząt (każdego rodzaju) oraz 2 dowolne kafelki zwierząt morskich. Pozostałe kafelki układamy po 3 na 10 wyspach. Jeśli natomiast graczy jest troje, wówczas usuwamy z gry po 2 kafelki zwierząt lądowych (z każdego rodzaju) i – podobnie jak prędzej – 2 dowolne kafelki zwierząt morskich. Pozostałe kafelki rozkładamy na wyspach po 3 bądź 4.

ROZGRYWKA

Na początku swojej tury gracz podnosi dowolny kafelek z planszy, ogląda go i odkłada z powrotem (to trochę jak z grą w memory – zapamiętujemy położenie zwierząt, by móc do nich powrócić i je zdobyć, gdy będą nam potrzebne 🙂 ). Następnie przestawiamy swój pionek na dowolną wyspę połączoną z tą, na której akurat się znajdujemy, za wyjątkiem tej, na której był oglądany przez nas kafelek. Na nowej wyspie wybieramy dowolny z kafelków i jeśli przedstawia on zwierzę lądowe, wówczas kładziemy go przed sobą. Oznaczać to będzie, iż właśnie zrobiliśmy mu zdjęcie.

Uwaga: możemy posiadać po dwa identyczne zwierzęta lądowe, kiedy jednak natrafimy podczas gry na trzecie takie samo, wówczas – po pokazaniu kafelka pozostałym graczom – odkładamy go na dowolną wyspę, na której jest miejsce na kafelek.

Gdy podczas eksploracji świata trafimy jednak nie na kafelek przedstawiający zwierzę lądowe, a morskie, wówczas możemy wykonać dodatkowe akcje.

Żółw pozwala nam wybrać dowolną wyspę (prócz tej, na której się stoi) i podejrzeć dwa znajdujące się na niej kafelki. Dzięki delfinowi możliwe jest przejście na dowolną, nawet nie połączoną z naszą, na której obecnie się znajdujemy, wyspę i zabranie z niej dowolnego kafelka. Ośmiorniczka wprowadza nieco zamętu, gdyż pozwala nam zamienić ze sobą dwa dowolne kafelki z różnych wysp – ale jest haczyk! Nie wolno nam ich podejrzeć 😉 Pelikan to mały złodziejaszek. Daje nam bowiem możliwość zabrania dowolnego kafelka z wybranej przez nas wyspy (prócz tej, na której stoimy). Kto nam został? Wieloryb 🙂 Jego akcję można wykonać w wariancie gry 2-3 osobowej, gdyż pozwala nam on zabrać wszystkie odrzucone na początku gry do pudełka kafelki, pomieszać je i umieścić na wolnych miejscach na naszej planszy. Po wykonaniu tej akcji, kafelek z wielorybem należy odłożyć do pudełka.

Uwaga: jeśli po zagraniu delfinem bądź pelikanem ponownie natrafimy na zwierzę morskie, możemy wykonać kolejną akcję związaną z odkrytym kafelkiem.

Ale, ale! Gra wprowadza też pewne urozmaicenie gry w postaci sytuacji, kiedy to dwoje graczy znajdzie się w jednym czasie na tej samej wyspie. Wówczas… dojść może do wymiany! Jeśli nasz przeciwnik posiada co najmniej jedną parę identycznych kafelków zwierząt lądowych, zagrywający gracz może zmusić go do wymiany jednego z nich – tego, który mu się przyda do zbliżenia się do zwycięstwa (którego dotąd nie posiadał). W zamian jednak musi oddać drugiemu graczowi jeden, wybrany przez siebie kafelek.

A co zrobić, jeśli podczas gry trafimy na trzeci kafelek zwierzęcia lądowego, którego już dwa wizerunki posiadamy? Wówczas pokazujemy go pozostałym graczom i odkładamy na planszę, w dowolne wybrane przez siebie, wolne miejsce.

Końcem gry jest zdobycie przez któregoś z graczy 6 różnych zdjęć zwierząt lądowych – z tym że runda toczy się dopóty, dopóki wszyscy gracze nie wykonają swojego w niej ruchu. Gdyby doszło do remisu, wówczas wygrywa ten z graczy, który uzbierał więcej kafelków (wliczając w to duplikaty). A jeśli nadal nie będzie możliwe wyłonienie zwycięzcy, gdyż znów będzie remis, wówczas gracze dzielą się zwycięstwem.

Po rozegraniu kilku partii gry, mogę wskazać wam plusy i minusy tej gry ?

PODSUMOWUJĄC – OCENIAJĄC GRĘ „PRZYGODA NA SAFARI”
PLUSY MINUSY
  • bardzo spodobał mi się sam pomysł na tę grę – niby nieskomplikowany i niewyszukany, a jednak gra się w nią z prawdziwą przyjemnością
  • dużą zasługę odgrywają w tym właśnie proste zasady rozgrywki, jak i czytelna instrukcja, która szybko staje się zbędna, gdyż bardzo łatwo jest opanować samą mechanikę gry, jak i znaczenie poszczególnych zwierząt morskich
  • jakość wykonania całej gry stoi na wysokim poziomie – oprawa graficzna robi bardzo pozytywne wrażenie, zaś wszystkie elementy gry wykonane zostały starannie (każdy z nich – poza instrukcją – jest usztywniany), z dbałością o szczegóły
  • na plus zdecydowanie zasługuje fakt, iż w grę tę można grać zarówno w dwie osoby, jak i w znacznie większym gronie
  • oby rozegrać partię, wystarczy zaledwie około 30 minut wolnego czasu
  • dzięki grze dzieci ćwiczą spostrzegawczość oraz pamięć
  • fakt, iż opiera się ona w dużym stopniu na losowości sprawia, iż jest re-grywalna i nie nudzi
  • może być ciekawym prezentem dla naszych bliskich
  • dla niektórych – dość wysoka cena; jednakże – moim zdaniem – ta gra jest warta wydanej na nią każdej złotówki

Autor: Andrea Angiolina
Ilustracje: Tomek Larek
Rok wydania: 2019
Producent: Fabryka Kart Trefl – Kraków
Linia: Trefl Joker Line
Oprawa: pudełko kartonowe
Format: 24 x 24 x 7 cm
Zawartość pudełka: plansza / 6 pionków w kształcie aparatów /
50 kafelków zwierząt / instrukcja
Liczba graczy: od 2 do 6
Wiek graczy: 6+
Czas rozgrywki: ok 30 minut


Grę możecie zakupić na stronie:

a także tutaj:

1Shares