„Głębia”

Dziś kochani chciałabym zabrać was w głębiny oceanu, miejsca pięknego, tajemniczego, pełnego magii…

Do tego cudownego miejsca nawiązuje jedna z nowości dla graczy od wydawnictwa Nasza Księgarnia zatytułowana „Głębia” autorstwa Stephena Glenna, będąca polskim odpowiednikiem gry wydanej przed wielu laty za granicą pt „Balloon Cup”. Tytuł ten zebrał sporo nagród i wyróżnień, w tym m.in za Najlepszą 2-osobową grę strategiczną (USA, 2003) czy Najlepszą grę karcianą (Niemcy, 2003).  Powiem wam już teraz, iż „Głębia” jest jedną z ciekawszych i fajniejszych gier tego typu, w które miałam okazję zagrać 😀

PUDEŁKO I JEGO ZAWARTOŚĆ

Wewnątrz pudełka znajdziemy:

♦ 45 kart nurków​, a wśród nich:

5 szarych nurków

7 niebieskich nurków

9 zielonych nurków

11 żółtych nurków

13 czerwonych nurków

♦ 5 kart celów


♦ 45 skarbów (w kolorach i ilościach odpowiadających nurkom)


♦ 4 dwustronne płytki wody

płytka wody płytkiej

płytka wody głębokiej

♦ czarny, płócienny woreczek na skarby
♦ instrukcję do gry
♦ kartę Mega Mocy (losową)
♦ naklejkę (losową)

CEL GRY

Celem gracza jest jak najszybsze zdobycie 3 kart celu, nim zrobi to jego przeciwnik.

PRZYGOTOWANIE DO GRY

4 płytki wody kładziemy na stole – na przemiennie: raz płytka wody płytkiej, raz głębokiej, dalej płytkiej i znów głębokiej. Następnie wkładamy wszystkie skarby do woreczka i losujemy z niego skarby w ilości zgodnej z liczbą widniejącą na każdej z płytek wody – jeśli np widnieje na niej cyfra 3, wówczas ułożymy na niej tyle samo skarbów. Jest jednak pewna zasada – skarbów w określonych kolorach nie może być wyłożonych łącznie na wszystkich płytkach wody więcej, niż wskazuje na to znajdująca się na płytce wody głębokiej ściągawka – maksymalnie 2 szare, 3 niebieskie, 4 zielone, 5 żółtych i 6 czerwonych.

Jeśli się zdarzy, że wylosujemy z woreczka więcej skarbów któregoś z koloru, wówczas nadprogramową liczbę odkładamy z powrotem do woreczka, a w ich miejsce losujemy nowe skarby. Następnie tasujemy wszystkie karty nurków, tworzymy z nich stos i rozdajemy każdemu z graczy po 8 kart. Na koniec pozostało nam już ułożenie na stole niedaleko płytek wody kart celów. I jesteśmy gotowi do gry 🙂

ROZGRYWKA

„Głębia” jest grą przeznaczoną dla 2 graczy. Każdy z nich w swojej turze wybiera jedną kartę nurka spośród posiadanych przez siebie w ręku, po czym wykłada ją na stół obok wybranej płytki wody, a na jej miejsce dobiera nową kartę ze stosu tak, aby na koniec tury mieć ponownie 8 kart w ręku.

O tym, jakie karty należy położyć obok płytki wody informują znajdujące się na niej skarby. Jeśli np są na niej 3 skarby, a wśród nich 2 czerwone i 1 zielony, gracze mogą położyć – po dowolnej stronie płytki – łącznie po 2 karty czerwonych nurków i po 1 karcie z nurkiem zielonym. Wszystkie karty dokładamy tak, aby nie zakrywać widniejących na nich wartości liczbowych – od nich bowiem zależeć będzie to, do którego gracza powędrują znajdujące się na płytce wody skarby.

Gdyby zdarzyło się tak, że wśród trzymanych w ręku kart nurków nie mamy takiego, którego moglibyśmy wyłożyć na stół obok którejś ze znajdujących się tam płytek wody, możliwa jest wymiana części z nich na nowe ze stosu (od 1 do max 4 kart). Nim jednak to zrobimy, musimy pokazać przeciwnikowi wszystkie posiadane przez siebie karty. Po wymianie kart, gdy wśród nowych znajdzie się taka, którą można by wyłożyć na stół, gracz ma obowiązek to zrobić. Jeśli natomiast nadal nie ma ruchu, kończy swoją kolejkę.

Teraz najważniejsze – w jaki sposób zdobywamy skarby. To bardzo proste. Zasada jest taka, że skarby z płytek wody płytkiej otrzyma ten z graczy, po którego stronie suma cyfr widniejących na kartach nurków będzie najniższa. Ze skarbami na płytkach wody głębokiej jest na odwrót – powędrują one do tego z graczy, po którego stronie suma liczb będzie najwyższa. Pamiętając o tym, można przez całą rozgrywkę skutecznie utrudniać przeciwnikowi grę, starając się kłaść po jego stronie takie karty nurków, aby przeszkodzić mu w zdobyciu skarbów 🙂 Podczas remisu natomiast skarby zdobędzie ten z graczy, który dołożył kartę nurka do płytki wody jako ostatni. Po zabraniu skarbów, odwracamy płytkę wody na drugą stronę i dokładamy do niej wylosowane z woreczka skarby w liczbie odpowiadającej cyfrze widniejącej na płytce wody. Znajdujące się przy niej uprzednio ułożone karty nurków lądują na stosie kart odrzuconych. Jeśli jednak zdarzy się tak, że nie będzie już skarbów w woreczku w liczbie pozwalającej na uzupełnienie płytki wody, wówczas płytkę tę odkładamy na bok.

Zdobywając kolejne skarby za każdym razem sprawdzamy, czy jesteśmy w stanie zrealizować któryś z 5 celów. Gdy np uda się nam zebrać w sumie 6 zielonych skarbów, możemy zabrać odpowiednią kartę celu, a skarby, za które ją zdobyliśmy odłożyć z powrotem do woreczka. Istnieje jednak sposób na uzyskanie dodatkowej karty celu nawet wówczas, gdy nie posiada się odpowiadającej jej ilości skarbów. Można bowiem uzupełnić brak poprzez wymianę posiadanych przez siebie skarbów w innym kolorze niż ten, do którego odnosi się karta celu – z tym że wymiana następuje w proporcjach 3:1 -> np gdy zależy nam na uzyskaniu czerwonych skarbów, możemy oddać np 3 szare w zamian za 1 czerwony. Gdy uda się nam zrealizować w sumie 3 cele, wygrywamy całą grę.

Po rozegraniu kilku partii gry, mogę wskazać wam plusy i minusy tej gry ?


PODSUMOWUJĄC – OCENIAJĄC GRĘ „GŁĘBIA”
PLUSY MINUSY
  • ciekawy pomysł na samą grę
  • piękna oprawa graficzna zarówno elementów gry, jak i pudełka, będąca dziełem Tomka Larka
  • prosta mechanika
  • czytelna instrukcja
  • regrywalność
  • masa śmiechu podczas gry, gdy staramy się popsuć szyki naszemu przeciwnikowi
  • woreczek do skarbów mógłby być ciut mniejszy – w trakcie gry, gdy skarby się kurczą, pozostałych trzeba szukać na jego dnie
  • po otwarciu opakowania gry, worek na skarby nieprzyjemnie pachnie… jakby octem? z czasem pewnie wywietrzeje, jednak z początku nie jest to zbyt fajne
  • przy oświetleniu żarowym cyfry w kolorze szarym i ciemno-niebieskim zamieszczone na kartach nurków są ciężkie do rozróżnienia bez dokładnego przyjrzenia się karcie
  • szkoda, że nie pomyślano o większej ilości celów do zrealizowania – np dodania 2 lub kart po 2 określone skarby = przyspieszyłoby to nieco całą rozgrywkę

Autor: Stephen Glenn
Ilustracje: Tomek Larek
Rok wydania: 2019
Producent: Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Oprawa: pudełko kartonowe
Format: 13,5 x 18,8 x 4 cm
Zawartość pudełka: 45 kart nurków / 5 kart celów / 45 skarbów
4 płytki wody / płócienny woreczek / instrukcja /
karta Mega Mocy / naklejka
Liczba graczy: 2
Wiek graczy: 8-108 lat
Czas rozgrywki: ok 30 min


Grę możecie kupić na stronie:

A także tutaj:

1Shares