TOTEM – czyli osiągnij swój cel w drodze na sam szczyt

Choć mogłoby się wydawać, iż TOTEM jest grą nową, gdyż nie tak dawno temu miał swoją premierę na naszym rynku ukazując się na nim nakładem wydawnictwa Nasza Księgarnia, tak naprawdę jest dość starym tytułem. Zaskoczeni? 🙂 Za granicą debiutował w 2008 roku, u nas wypuściło go na rynek wydawnictwo Egmont. W krótkim czasie został zauważony i doceniony uzyskując wiele nagród – m.in. Nagrodę Rodziców (2008), Mensa Select (2008), „Najlepsza zabawka” (2008) czy „Centrum Rodziny Poleca” (2008).

Nowa, odświeżona wersja gry z miejsca przykuła moją uwagę. Nic więc dziwnego, że niebawem zawitała w moim domu 🙂

PUDEŁKO I JEGO ZAWARTOŚĆ

Wewnątrz pudełka znajdziemy:

♦ planszę do gry
♦ 4 pionki
♦ 32 karty ruchu
♦ 27 kart celów
♦ 9 elementów totemu
♦ instrukcję
♦ kartę Megamocy + naklejkę

Widziałam już wiele gier, jednak „TOTEM” od wydawnictwa Nasza Księgarnia pod względem wykonania naprawdę wart jest swojej ceny! Całość jest doprawdy starannie wykonana i prezentuje się nader przyzwoicie. Piękne, kolorowe, przyciągające wzrok pudełko skrywa w swym wnętrzu prawdziwe skarby!. A są nimi elementy gry służące nam do zabawy – dobrze usztywniona i ciekawie rozplanowana plansza; różnorodne, kolorowe, wydające się być wypełnionymi w środku części totemu z umieszczonymi na nich – jakby wyrytymi – grafikami oraz napisami; ładnie wykonane pionki, które sprawiają wrażenie drewnianych – choć są plastikowe; kolorowe, dwustronne karty do gry oraz bardzo czytelna i kolorowa instrukcja, dzięki której zrozumienie zasad gry nie stanowi najmniejszego problemu. Wisienką na torcie są dołączone prezenty dla dziecka, tj karta Megamocy oraz naklejka 🙂

Jedyne do czego mogłabym się doczepić, to głębokość wnęki, do której odkładamy karty. Ta mogłaby być nieco większa, gdyż karty po rozpakowaniu lekko wystają poza jej krawędź, a więc zaczynają nam latać po całym pudełku 😉

CEL GRY

Ten jest bardzo prosty. Umieścić na szczycie totemu jak najwięcej elementów przedstawionych na wylosowanej przez gracza karcie celu podczas wszystkich rund i zebranie dzięki temu jak najwyższej liczby punktów.

PRZYGOTOWANIE GRY

Na stole/podłodze rozkładamy naszą planszę do gry. Po środku niej znajduje się miejsce, na ułożenie elementów totemu.

Jak to zrobić? To bardzo proste. Każdy z nich od spodu posiada graficzne oznaczenie w postaci gwiazdki, muszelki, bądź rybki. Należy podzielić wszystkie totemy zgodnie z ich symboliką w trzy grupy, a następnie ułożyć je (w dowolnej kolejności) we wgłębieniu planszy (oczywiście symbolami do dołu).

Gdy już to mamy gotowe, każdy z graczy wybiera dla siebie karty ruchu (fioletowe, żółte, zielone bądź czerwone)…

…tasuje je, losuje spośród nich jedną, którą może podejrzeć, a następnie odkłada ją (obrazkiem do dołu) obok planszy (nie weźmie ona udziału w grze podczas najbliższej rundy), resztę kart bierze do ręki. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż wylosowaną kartą nie może być ta z opcją „USUŃ”. Jeśli gracz trafi akurat na taką kartę, pokazuje ją pozostałym uczestnikom gry, po czym losuje raz jeszcze.

Następnie każdy z graczy bierze dla siebie po jednym z pionków, z tym że ich kolor musi odpowiadać kolorowi kart ruchu, które wybrał uprzednio. Pionki stawiane są na planszy w miejscu oznaczonym słowem START. Na koniec trzeba jeszcze potasować karty celów i ułożyć je w stos, po czym każdy z graczy bierze dla siebie po jednej karcie i kładzie ją przed sobą obok planszy. To właśnie ta karta będzie wskazywała im cel, który muszą osiągnąć podczas najbliższej rundy.

Tak oto wygląda przygotowanie gry w wariancie 2-osobowym:

ROZGRYWKA

Gra dzieli się na rundy, których ilość uzależniona jest ściśle od tego, ilu graczy bierze udział w zabawie. W wariancie 2-osobowym rozgrywane są 4 rundy. W grze 3-4 osobowej odpowiednio trzy i cztery, czyli tyle, ilu mamy graczy w grze. Dobrze, skoro mamy już to wyjaśnione, przejdźmy do przebiegu samej rozgrywki.

Łatwo się domyślić, iż kolejne posunięcia graczy będą miały związek z trzymanymi przez nich w ręku kartami ruchu. I tak jeśli gracz zdecyduje się użyć karty oznaczonej np „2 WYŻEJ”, będzie musiał przesunąć dowolny element totemu o 2 miejsca do góry – nie mniej i nie więcej, tylko dokładnie o tyle, ile wskazuje karta. Jeśli jednak zdarzy się sytuacja, iż niemożliwe jest wykonanie takiego ruchu, wówczas gracz odkłada tę kartę na bok. Analogicznie sprawa wygląda w przypadku kart oznaczonych np „3 NIŻEJ” – zamiast w górę, gracz będzie przesuwał dowolny element totemu w dół. No chyba że nie będzie to już możliwe, wówczas odłoży tę kartę nie realizując jej akcji.

Wśród kart ruchu mamy jeszcze te oznaczone napisem „NA DÓŁ” oraz „USUŃ”. Pierwsza z nich pozwala graczom przesunąć dowolny element totemu na sam jego dół – oczywiście bez uwzględniania tego, który już się na nim znajduje. Tego nie wolno im w tym momencie ruszyć. Jest to możliwe dopiero wówczas, gdy gracz zdecyduje się użyć karty „USUŃ”. Wówczas to element totemu znajdujący się u jego podstawy zostaje usunięty z planszy i odłożony na bok do końca trwającej obecnie rundy. Co ważne! Karty USUŃ nie można wykorzystać na początku rozgrywki, kiedy na planszy znajdują się wszystkie elementy totemu.

Dzięki powyższym działaniom można nie tylko pomóc sobie w realizacji naszego własnego celu – przybliżając nas tym samym do zwycięstwa w danej rundzie, ale też skutecznie wpłynąć na pozostałych członków gry – nieświadomie psując im szyki, oddalając ich od realizacji ich celów. A to z kolei wyzwala emocje i sprawia, że pojawia się napięcie – uda się, czy nie uda? Dotrę do celu nim przeciwnik przesunie jeden z elementów totemu, którego tak bardzo potrzebuję, czy wręcz przeciwnie?

Koniec rundy następuje z chwilą, w której na planszy pozostają tylko 3 elementy totemu, bądź też kiedy wszyscy gracze nie posiadają już kart ruchu w ręku. Co wówczas? W pierwszej kolejności gracze odsłaniają przed pozostałymi uczestnikami gry swoją kartę celu, co pozwala im następnie zliczyć zdobyte punkty. Następnie przesuwają swój pionek po planszy o taką ilość pól, ile punktów udało im się uzyskać. Gdy wszyscy uczestnicy zabawy wykonają powyższe działania, mogą przejść do kolejnej rundy. Wpierw jednak muszą odłożyć do pudełka bądź gdzieś poza zasięg kartę celów z poprzedniej rundy i wziąć dla siebie nową ze stosu kart celów. Następnie zbierają wykorzystane uprzednio karty ruchu, tasują, ponownie losują spośród nich jedną i o ile nie jest to karta z napisem „USUŃ”, odkładają ją na stół obok planszy obrazkiem do dołu – czyli tak samo jak przed rozpoczęciem rundy pierwszej. Na koniec od nowa należy ułożyć elementy totemu w zagłębieniu planszy zgodnie z tymi samymi zasadami jak podczas przygotowywania rozgrywki. Rundę rozpoczyna gracz siedzący po lewej od tego, który uprzednio otwierał grę. Po rozegraniu wszystkich rund zliczane są punkty. Wygrywa oczywiście ten z graczy, który zdobędzie ich najwięcej.

Gra pozwala nam jeszcze na rozgrywkę w dwóch innych wariantach – „Lepszy wróbel w garści…” oraz „Ze zdwojoną siłą”. Pierwszy z nich polega na tym, iż w dowolnej chwili każdy z graczy przed oficjalnym zakończeniem rundy może zdecydować się na uzyskanie gwarantowanych 5 punktów (zamiast dalszego ryzykowania i sytuacji, że nie uzyska ich w ogóle), jeśli zauważy, że elementy totemu na szczycie planszy ułożyły się w sposób wskazany na jego karcie celów. Jeśli gracz zdecyduje się na takie zagranie, wówczas do końca obecnej rundy nie będzie brał w niej już czynnego udziału. Drugi wariant daje graczom prawo do zagrania raz na rundę wybraną przez siebie kartą ruchu nie raz, a dwukrotnie – np wybierając kartę „2 WYŻEJ” zamiast przesunąć element totemu o 2 miejsca w górę, będą mogli przemieścić go o pól 4, bądź też… przesunąć jeden element o 2 pola i drugi element również o 2 pola.

Poniżej zebrałam do kupy wnioski i uwagi, które nasunęły mi się po rozegraniu kilku partii z moim dzieckiem oraz mężem.

PODSUMOWUJĄC – OCENIAJĄC GRĘ „TOTEM”
PLUSY MINUSY
  • ma proste i czytelne zasady
  • posiada atrakcyjną i przyjemną dla oka oprawę graficzną
  • elementy gry zostały naprawdę starannie wykonane
  • grać można zarówno w dwie osoby, jak i w większym gronie – zarówno z członkami rodziny, jak i przyjaciółmi, nawet w grupie mieszanej odnośnie wieku graczy
  • można zagrać w nią kilka razy z rzędu bez poczucia nudy
  • jest losowa i całkowicie nieprzewidywalna przez co…
  • … za każdym razem rozgrywka wzbudza duże emocje
  • skupia się na interakcji i wzajemnej rywalizacji
  • cena – dla niektórych może być zbyt wysoka
  • nie wskazana dla osób nie radzących sobie z porażką 😉

Autor gry: Keith Meyers
Ilustracje: Chris Lee
Rok wydania: 2018
Producent: Wydawnictwo NASZA KSIĘGARNIA
Oprawa: pudełko kartonowe
Format: 20 x 26,5 x 6,3 cm
Zawartość pudełka: plansza / 4 pionki / 32 karty ruchu / 27 kart celów
9 elementów totemu / instrukcja / naklejka + Karta Megamocy
Liczba graczy: 2-4
Wiek graczy: 6-106 lat
Czas rozgrywki ok 25 min

 


Grę możecie kupić m.in na stronie:

a także:

1Shares