Kruki – czyli na skrzydłach snu

By David Hofmann – Flickr, CC BY 2.0

Kruk zwyczajny, kruk (Corvus corax) – gatunek dużego osiadłego ptaka z rodziny krukowatych (Corvidae). Występuje na półkuli północnej, jest najbardziej rozpowszechnionym gatunkiem spośród wszystkich krukowatych.

To jeden z dwóch największych krukowatych, obok kruka grubodziobego, i prawdopodobnie najcięższy ptak z rzędu wróblowych; dojrzały kruk mierzy od 58 do 69 cm, a udokumentowana masa ciała wynosi od 585 do 2000 g[4]. Kruki dożywają zwykle około 10–15 lat na wolności (według danych opartych na obrączkowaniu), jednak rejestrowano także osobniki w wieku ponad 40 lat[5]. Znany jest przypadek kruka z londyńskiej twierdzy Tower, który na zamku dożył 44 lat[6]. W różnych legendach i podaniach długowieczność kruków jest często na wyrost podwyższana – niektórzy uważali, że miały żyć nawet 3 razy dłużej niż człowiek. Młode ptaki mogą podróżować w gromadach, jednak później tworzą pary na całe życie i razem bronią swojego terytorium.

Kruk koegzystuje z ludźmi od tysięcy lat, na niektórych obszarach rozmnożył się tak bardzo, że uważa się go za szkodnika. Zawdzięcza to swojej wszystkożernej diecie. Kruki są także wszechstronne w znajdowaniu źródeł pożywienia. Jedzą padlinę, owady i odpady spożywcze, a także ziarna zbóż, jagody, owoce. – źródło Wikipedia

A teraz dzięki grze od wydawnictwa Nasza Księgarnia będziecie mieli okazję wcielić się w jednego z nich, by na jego skrzydłach pokonać wyścig przez krainy, które śnią się ludziom 🙂

PUDEŁKO I JEGO ZAWARTOŚĆ

Wewnątrz pudełka znajdziemy:

♦ 50 kart lotu -> 5 rodzajów po 10 kart, służą do przemieszczania się kruków podczas gry

♦ 40 kart trasy – to z nich tworzymy trasę wyścigu, po której poruszać się będą kruki

♦ 16 kart akcji – dzięki nim gracze mogą wpływać na przebieg rozgrywki ułatwiając sobie samym grę lub szkodząc przeciwnikowi

♦ 2 kruki oraz znacznik gracza rozpoczynającego grę

♦ losową kartę Mega Mocy oraz naklejkę

♦ instrukcję do gry

CEL GRY

Wygrać wyścig, czyli jak najprędzej pokonać trasę wyścigu 🙂

PRZYGOTOWANIE DO GRY

Na początek należy potasować wszystkie karty trasy, po czym ułożyć w jednym rzędzie 16 z nich. Gdyby zdarzyło się, że podczas wykładania kart na stół obok siebie znajdą się karty przedstawiające takie same krainy, wówczas obracamy dokładaną kartę o 180 stopni lub – jeśli to nic nie dało – dobieramy na jej miejsce nową kartę trasy. Reszta kart stworzy stos, z którego korzystać będziemy podczas rozgrywki. Kruki – czyli nasze pionki – każdy z graczy stawia na początku trasy wyścigu. Następnie dzielimy karty lotu na dwie części – zgodnie z ich rewersami – i tworzymy z nich dwa stosy -> po jednym dla każdego z graczy. Ci tasują je, po czym odkładają przed sobą. Na koniec dzielimy karty akcji w identyczny sposób jak karty lotu i podobnie jak uprzednio przydzielamy je każdemu z graczy, którzy tasują je i odkładają przed sobą. I można zaczynać 😀 Aaa zapomniałabym! Trzeba jeszcze zdecydować, który z graczy wykona pierwszy ruch! Temu bowiem dać należy znacznik gracza rozpoczynającego grę 😀

powinnam rozłożyć 16 kart trasy, jednak nie zmieściłyby mi się wszystkie na zdjęciu, więc powyższe rozłożenie jest tylko orientacyjne 🙂

ROZGRYWKA

Gracze poruszają się po trasie wyścigu zgodnie z kierunkiem lotu pokazanym w instrukcji (wpierw przed siebie, a następnie z powrotem po torze, po którym poruszał się przeciwnik). Nim jednak rozpoczną wyścig, każdy z nich bierze do ręki 5 kart, przy czym może dobrać je dowolnie – ze stosu kart lotu jak i akcji, decydując, ile kart jakiego rodzaju weźmie. W każdej turze graczom wolno wyłożyć na stół dowolną liczbę posiadanych przez siebie kart w ręku (bez względu na ich rodzaj), po czym wykonują odpowiednie działania, które one przedstawiają – albo przemieszczają własnego kruka po trasie wyścigu, albo też wykonują akcję specjalną przedstawioną na karcie akcji (wykorzystane karty lotu odkładane są na bok na stos karty wykorzystanych, zaś akcji – do pudełka). Na koniec tury gracz dobiera do ręki 3 nowe karty (niezależnie od tego, ile karty wyłożył podczas swojej tury), przy czym znów ma dowolność wyboru – może wziąć karty lotu bądź akcji, albo i te, i te. Gdyby się zdarzyło, iż po dobraniu kart gracz ma ich w ręku więcej niż siedem, wówczas musi odłożyć nadwyżkę (sam decydując, co które z nich nie będą mu potrzebne).

To, w jaki sposób kruki mogą przemieszczać się po trasie wyścigu, a także jak działają akcje specjalne, zostało bardzo czytelnie i szczegółowo omówione w dołączonej do gry instrukcji. Zasady te są naprawdę proste. Wystarczą 1-2 partie gry, aby w pełni ogarnąć mechanikę gry i dalej grać już bez zaglądania do instrukcji. 

Gdy podczas rozgrywki zbraknie nam kart lotu, wówczas tasujemy leżące obok nas wykorzystane karty i tworzymy z nich nowy stos. Gra kończy się z chwilą, w której jeden z graczy pokona całą trasę wyścigu. Uwaga! Jeśli jako pierwszy dotrze do mety gracz rozpoczynający grę, wówczas drugi z graczy rozgrywa swoją ostatnią turę i jeśli jego kruk z jej zakończeniem również znajdzie się na linii mety, wtedy palma zwycięstwa należeć będzie do tego z graczy, któremu w ręku pozostało więcej kart. Gdyby jednak oboje mieli tyle samo kart w ręku, wówczas jest remis.

Po rozegraniu kilku partii gry, mogę wskazać wam plusy i minusy tej gry ?

PODSUMOWUJĄC – OCENIAJĄC GRĘ „KRUKI”
PLUSY MINUSY
  • pomysł na grę – choć nie jest on nowy, gdyż jest ona adaptacją prędzej wydanej za granicą gry tego samego autora pt „Odin’s Ravens”, w której jednak kruki zamiast przez krainę snów przelatywały nad Midgardem
  • losowość – nigdy nie wiadomo, jaka karta lotu czy akcji trafi się nam ze stosu
  • prosta mechanika – dzięki której w „Kruki” zagrają już 7-8 letnie dzieci
  • regrywalność – gra nie nudzi, nawet mimo rozegrania wielu partii z rzędu
  • niedługi czas rozgrywki
  • czytelna instrukcja
  • dobra jakość elementów gry
  • ciekawa oprawa graficzna będąca zasługą Marcina Minora
  • chyba jedyny minus, jaki mogę wskazać, to to, iż gra po rozłożeniu zajmuje stosunkowo dużo miejsca (przez długość ciągu kart trasy); tak niczego więcej nie jestem w stanie wskazać, gdyż gra bardzo nam się podobała i z pewnością zagramy w nią nie raz 🙂

 


Autor: Thorsten Gimmler
Ilustracje: Marcin Minor
Rok wydania: 2019
Producent: Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Oprawa: pudełko kartonowe
Format: 13,5 x 18,7 x 4 cm
Zawartość pudełka: 2 kruki / 50 kart lotu / 40 kart trasy /
16 kart akcji / znacznik gracza rozpoczynającego grę /
instrukcja / karta Mega Mocy / naklejka
Liczba graczy: 2
Wiek graczy: 8-108 lat
Czas rozgrywki: ok 20 min


Grę możecie kupić na stronie:

a także tutaj:

2Shares