„Będę czytać” oraz „Czytam z mamą i tatą” z serii Disney Uczy. Przygoda z Czytaniem

Do tego, jak ważna jest w życiu umiejętność czytania, chyba nikogo z was nie trzeba przekonywać. Korzyści płynących z tej umiejętności jest bardzo wiele – m.in pogłębiamy naszą wiedzę, uczymy się nowego słownictwa, a także rozwijamy naszą wyobraźnię. Dlatego też warto już od najmłodszych lat nie tylko zaszczepić w dzieciach zamiłowanie do książek, ale też uczyć je czytać.

I tu z pomocą przychodzi seria książek „Disney Uczy. Przygoda z Czytaniem” od wydawnictwa Ameet skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym, rozpoczynających naukę czytania. Seria „Przygoda z Czytaniem” jest programem wykorzystującym różne metody nauki czytania, dlatego też podzielona została na poziomy uzależnione od tego, na jakim etapie nauki jest nasze dziecko. Dziś pokażę wam dwie książki – „Będę czytać” (poziom 1) oraz „Czytam z mamą i tatą” (poziom 2).

Pierwsza z nich jest książką do czytania globalnego opartego na metodzie nauki polegającej na zapamiętaniu wyglądu całego wyrazu. Na tym etapie same litery nie mają większego znaczenia. Chodzi głównie o to, by nasze dziecko spoglądając na ilustrację oraz umieszczony obok podpis zapamiętało obraz. Rzeczownik, czasownik bądź przymiotnik został odpowiednio wyszczególniony (kolor) oraz powtarza się na kolejnych stronach książki po to, by dziecku łatwiej było go zapamiętać. Dodatkowo pod ilustracją znajduje się krótkie zdanie dotyczące tego, co też na niej się dzieje. Zadaniem rodzica jest przeczytanie go na głos i poproszenie dziecka, by wskazało wyróżniony kolorystycznie wyraz. Jak sami możecie zauważyć, zastosowano też metodę skojarzeń, która jeszcze bardziej ułatwi dziecku zapamiętywanie. A fakt, iż na kolejnych stronach spotka sympatycznych bohaterów Disney’a (kaczora Donalda, Daisy, Mikiego, Minnie, Goofy’ego, Pluto, sprawi, że czas spędzony z książką będzie naprawdę przyjemny.

Druga książka również służy do czytania globalnego, z tą różnicą jednak, iż jest to książka z piktogramami, których głównym zadaniem jest zachęcić nasze dziecko do aktywnego uczestnictwa w czytaniu. Na stronicach książki znajdziemy już nieco więcej tekstu (bardziej skomplikowanego i o zmienionej wielkości czcionki, bardziej dostosowanej do wieku i umiejętności dziecka), niż w książce z poziomu pierwszego, a dodatkowo ma on formę wierszowaną – przez co jest łatwiej przyswajalny i po prostu wpadający w ucho. Same piktogramy mają formę podpisu (na obrazkach) bądź też kolorowych wyrazów w ramkach (w wierszach). Tym razem podczas nauki czytania naszym dzieciom towarzyszyć będą bohaterowie znanych i lubianych filmów animowanych, a mianowicie ze „101 dalmatyńczyków”, „Potworów i spółki”, „Zakochanego kundla”, „Toy Story”, a także – jak w przypadku poprzedniej książki – „Mikiego i przyjaciół”.

Zarówno w przypadku pierwszej, jak i drugiej książki nie zapomniano o tym, jak ważna jest nauka poprzez zabawę i jak bardzo do dalszej nauki motywują wszelkiego rodzaju pochwały i nagrody. Dlatego też na końcu obu książeczek znajdziemy kolorowe naklejki z bohaterami Disney’a z hasłami typu: ekstra! genialnie! czy dobra robota!, a także Dyplom Czytelnika, którym nasze dziecko będzie mogło się pochwalić przez kolegami i koleżankami.

„Będę czytać” – poziom 1

„Będę czytać” – poziom 1

„Czytam z mamą i tatą” – poziom 2

Co bardzo ważne: książki z serii „Disney uczy. Przygoda z Czytaniem” powstają pod opieką metodyczną Anny Koralewskiej – doradcy metodycznego, nauczycielki wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w ŁCDNiKP, w oparciu o podstawę programową. Z kolei teksty literackie tworzą znani polscy autorzy – m.in Urszula Kozłowska („Czytam z mamą i tatą”), z której twórczością spotkałam się prędzej podczas lektury książki „Jak jeżyk z jerzykiem odkryli Afrykę” wydawnictwa Dreams.

Oba tytuły (a także inne, które do tej pory ukazały się w tej serii) znajdziecie na stronie wydawnictwa. Zachęcam do odwiedzin 🙂

Moja ocena: 5/6

15Shares