„Zaczarowane drzewo” -> czyli odwiedź magiczny las, uważaj na podstępne ważki i rozsmakuj się w… grzybkach

„Zaczarowane drzewo” to gra autorstwa Liesbeth Bos od Fabryki Kart Trefl – Kraków, która zabiera graczy do magicznego lasu, w którym to przyjdzie zmierzyć im się z podstępnymi stworzeniami go zamieszkującymi, za jedyną obronę mając… czarodziejskie grzybki 😀 Czy uda im się przetrwać i wspiąć się na szczyt jedynego w swoim rodzaju drzewa, znajdującego się w samym sercu lasu, aby wśród gałęzi jego korony znaleźć spokój i bezpieczeństwo? Czy wręcz przeciwnie…  

PUDEŁKO I JEGO ZAWARTOŚĆ

Wewnątrz pudełka znajdziemy:

♦ 44 drewniane pieńki w czterech kolorach (po 10 czerwonych, niebieskich, żółtych i fioletowych + po 1 zapasowym)
♦ 4 małe drewniane znaczniki w kolorach odpowiadającym pieńkom
♦ drewnianą koronę drzewa
♦ kostkę do gry (1-1-2-2-3-3)
♦ arkusz z 25 naklejkami
♦ instrukcję

Przed pierwszą rozgrywką należy odpowiednio przygotować poszczególne elementy gry. W tym celu wykorzystujemy dołączone do zestawu naklejki. Obklejamy połowę drewnianych pieńków, wszystkie małe, okrągłe znaczniki graczy, a także zielony okrągły element, który będziemy wykorzystywali w grze jako naszą koronę drzewa. Symbole na pieńkach mają swoje właściwości, które będą nam utrudniały, bądź ułatwiały rozgrywkę, ale o tym za chwilę 🙂

CEL GRY

Celem każdego z graczy jest takie rozgrywanie pieńkami, aby pozbyć się tych, z którymi rozpoczynało się grę, a w zamian zdobyć po dwa pieńki w kolorach naszych przeciwników. Kto zrobi to pierwszy, ten oczywiście wygrywa 🙂

PRZYGOTOWANIE GRY

„Zaczarowane drzewo” jest grą przewidzianą dla dwóch do maksymalnie czterech graczy. Na początku gry każdy z graczy otrzymuje po 10 pieńków w wybranym przez siebie kolorze oraz znacznik gracza. Wszystkie te elementy należy położyć przed sobą na stole i odwrócić znacznik gracza obrazkiem do dołu. I tyle. Jesteśmy gotowi do gry 🙂

ROZGRYWKA

Podczas rozgrywki gracze budują wspólne drzewo. Każdy z graczy w swojej turze rzuca kostką i w zależności od tego, jaka liczba oczek wypadnie, może dołożyć swoje pieńki do drzewa, bądź też je z niego zabrać. Od czego to zależy? Jeśli wyrzucona liczba oczek na kostce jest większa niż ta, z której składa się drzewo, wówczas gracz musi dołożyć do niego swoje pieńki. Jeśli jednak oczek jest mniej, może albo dołożyć kolejne pieńki (by pozbywać się np swoich kolorów) w ilości zgodnej z oczkami na kostce, albo też zabrać je z drzewa. Gdyby podczas tury gracza zdarzyło się, iż drzewo zachwieje się i upadnie, wówczas gracz musi zabrać wszystkie pieńki, które spadły, do posiadanych przez siebie pieńków.

Proste, prawda? 🙂

Ale…! Jest jeden haczyk 🙂 A są nim symbole (uprzednio nalepione przez nas naklejki) znajdujące się na części pieńków. Posiadają one specjalne właściwości, które mogą nam pomóc w grze, bądź też nam zaszkodzić.

Sowa pozbawia kolejnego gracza ruchu. Wiewiórka powoduje, iż gracz musi zabrać jeden lub więcej pieńków w swojej turze. Jeśli wyrzuci więcej oczek na kostce, niż jest pieńków w drzewie, wówczas zabiera je wszystkie. Żuczek sprawia, że następny gracz może dołożyć jeden lub więcej pieńków (w zależności, ile oczek na kostce wyrzucił) do drzewa podczas swojej tury, jednak nie może zabrać z niego żadnego dla siebie. Jeśli wyrzuci 3 oczka na kostce, a posiada jedynie 1 pieniek, wówczas dokłada tylko ten 1 pieniek. Ważka zmusza kolejnego z graczy do dołożenia/zabrania czterech pieńków z drzewa. W sytuacji, gdy gracz posiada mniej niż cztery pieńki, wówczas może jedynie wykonać akcję zabrania ich z drzewa. Grzyb stanowi ochronę. Po dołożeniu pieńka z tym symbolem do drzewa, odwracamy nasz znacznik obrazkiem do góry i do kolejnej swojej tury chronieni jesteśmy przed działaniem każdej innej mocy, której użyją nasi przeciwnicy. W następnej naszej turze odwracamy z powrotem nasz znacznik gracza obrazkiem do dołu, chyba… że znów użyjemy pieńka z grzybem 🙂

W momencie, w którym któremuś z graczy uda się pozbyć wszystkich swoich pieńków, a w ich miejsce zdobyć po dwa pieńki w kolorze przeciwnika, ma on szansę zakończyć grę. W tym celu musi jedynie (albo aż!) położyć na szczycie drzewa okrągły, zielony element symbolizujący jego koronę (obrazkiem do góry).

Jeśli mu się to uda i drzewo się nie zawali, następuje koniec gry i zostaje zwycięzcą. Gdyby jednak zdarzyło się, że podczas tej akcji drzewo się zawali… wówczas gra toczy się dalej, z tym że gracz, który próbował zakończyć grę, musi zabrać wszystkie pieńki z drzewa, które upadły podczas próby dokładania przez niego korony.

Gra przewiduje jeszcze m.in wariant gry z uproszczoną rozgrywką, podczas której wszystkie pieńki z symbolami tracą swoje specjalne właściwości. Znikają zatem zupełnie negatywne interakcje, a całość sprowadza się do tego, komu z graczy szybciej uda się pozbyć swoich pieńków. Jest to idealny wariant dla młodszych dzieci, by oswoić je z zasadami (choć i tak są one bardzo proste) gry, nim przejdziemy do rozgrywki, w której już będzie można nieco bardziej pokombinować i specjalnie szkodzić naszym przeciwnikom.

W rozgrywce może brać udział tylko dwoje graczy. Zasady gry są w takim przypadku takie same, jak dla czterech graczy, z tym że każdy z dwojga uczestników gry rozgrywa dwoma kolorami, a swoje tury rozgrywa naprzemiennie z przeciwnikiem – tzn pierwszy z graczy wykonuje swój ruch jednym kolorem, po nim drugi z graczy również rozgrywa turę jednym z posiadanych przez siebie kolorów, po czym ponownie pierwszy gracz wykonuje swój ruch, z tym że tym razem drugim posiadanym przez siebie kolorem, a po nim – analogicznie – przeciwnik. W wariancie tym wystarczy pozbyć się tylko jednego z posiadanych przez siebie kolorów oraz oczywiście w ich miejsce zdobyć – tak jak podczas czteroosobowej gry – po dwa pieńki z każdego z kolorów przeciwnika.

Osobiście zdecydowanie bardziej preferuję zabawę w większym gronie, niż wariant dwuosobowy. Gdy jest więcej uczestników zabawy, to i śmiechu, i kombinacji jest więcej 🙂 Bardziej niewiadoma jest również wygrana 🙂

 

 

PODSUMOWUJĄC – OCENIAJĄC GRĘ „ZACZAROWANE DRZEWO”
PLUSY MINUSY
  • bardzo dobra jakość elementów gry – wszystko jest z drewna (oczywiście poza instrukcją i naklejkami 😉 ), starannie wykonane, bez odstających „zadziorków” i dokładnie pomalowane na żywe, przyjemne kolory
  • piękna oprawa graficzna będąca zasługą nieocenionego Tomasza Larka
  • dołączona instrukcja jest czytelna i kolorowa, w obrazowy sposób tłumaczy zasady, jakimi rządzi się gra
  • prosta mechanika gry
  • to z kolei sprowadza się do tego, że w „Zaczarowane drzewo” można zagrać już z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym, które radzi sobie z liczeniem do czterech
  • możliwość rozgrywki wieloosobowej
  • regrywalność
  • dla niektórych zapewne cena

Autor: Liesbeth Bos
Tłumaczenie: Sławomir Czuba
Ilustracje: Tomek Larek
Rok wydania: 2019
Producent: Fabryka Kart Trefl – Kraków
Linia: Trefl Joker Line
Oprawa: pudełko kartonowe
Format: 24 x 24 cm
Zawartość pudełka: 44 drewniane pieńki w czterech kolorach / 4 małe drewniane znaczniki w czterech kolorach / 1 drewniana korona drzewa / 1 kostka / 1 arkusz z naklejkami / instrukcja
Liczba graczy: 2-4
Wiek graczy: 6+
Czas rozgrywki: około 20 minut


Grę możecie zakupić na stronie:

A także tutaj:

1Shares